Son Dakika
Tanımlar zamanla değişiyor. Yelken günlerinde, bir kruvazör bir gemi sınıfı değil, bir görev açıklamasıydı. Kruvazör, okyanuslar arasında “seyir” yapma ve bağımsız hareket etme yeteneğine sahip bir gemiydi. Genellikle, Figatlardan daha küçük olurlardı, ancak bir Gemi kadar büyük olabilirler. Frigates gibi kruvazörler genellikle SotL filolarına eşlik eder ve izciler, ekranlar veya haberciler olarak hareket ederler.
Corvette: Genellikle bir tür görev, yüzey veya denizaltı karşıtı savaşa yönelik modern bir fırkateynin daha küçük bir versiyonudur.
Kruvazör: Amacı son iki yüzyılda değişti. Bugün kullanımı içinde kullanıldığı donanmaya bağlıdır. ABD Donanmasında, esas olarak bir alan hava savunma gemisi iken, Rus donanmasında gemi karşıtı bir platformdur. Diğer görevler arasında baskın baskınları ve kıyı bombardımanı vardı. Şu anda sadece üç ülke kruvazör işletmektedir – ABD, Rusya ve Peru. Kruvazör Zırhlılara göre zırhı daha ince idi makinelerine ağırlık verilmişti hız fazla olsun diye.Kruvazör kelimesi Flemenkçe engellemek anlamına gelen kruiser kelimesinden gelir.Günümüzde kullanımdan kalkmışlardaır.Yerlerini daha küçük destroyerlere bırakmışlardır.Ama kelime olarak askeri terimde kullanımı sürmektedir.
Destroyer: Bir donanmanın işgücü ve eskort gemisi. Bir görev gücünü çeşitli tehditlere (hava, yüzey ve alt yüzey) karşı savunmak içindir. En ağır savaş gemisi dünyadaki çoğu donanmadır. Destroyer:Kruvazöre göre daha küçük manevra kabiliyeti daha fazla olan gemidir.Zamanımızda temel gemileridir donanmaların.
Hızlı Saldırı Gemisi: Silahlar, füzeler ve / veya torpidolarla donatılmış küçük bir çevik gemidir. Kısa menzilli ve mavi su operasyonları yapamaz.
Fırkateyn: Modern fırkateynler muhriplerden daha küçüktür, ancak diğer gemileri korumak için tasarlanmıştır. Onlar muhriplerden daha ucuz ama aynı zamanda daha az yetenekliler. Onlar, II. Dünya Savaşı’nın muhrip eskortundan daha fazla büyümüştür.
Füze Teknesi: Birkaç gemi karşıtı füzesi ile donatılmış küçük bir teknedir. Düşük maliyetle bir donanma sunar.
Zırhlı: Bir zamanın efsane gemi türleri.Adı üstünde son derece kalın saçları vardı.19.YY. ile 20.yy. başında altın çağını yaşadı.
Muhrip: Destroyerle aynı sayılı daha hafif vazifeler için düşünülmüştür.
Denizaltı Arama ve Avcı Gemisi: Son derece gelişmiş sonarları ile denizaltıları tespit etmek ve güdümlü mermiler ve su bombaları ile imha etmek için yapılmışlardır.
Mayın Dökme Gemisi: Mayın dökme işi için kullanılır.
Mayın tarama gemisi: Mayın taraması yaparak yerlerini tespit ederler.
Çıkartma Gemisi: Kıyıya asker,araç ve malzeme sevkiyatı yapan ve çıkartama harekatında kullanılan gemilerdir.Kıyıya mümkün olduğunca yaklaşabilmek ve icabında mümkün olan yerlerde akarsulardada sefer yapabilmek için ekseriyetle koster(düz) tabanlı yapılırlar.
Uçak Gemisi: Üzerinde taşıdığı uçaklar ile adeta yüzer üstür.ABD nükleer güçle çalışan nimitz sınıfı şu an en güçlü misalleridir.
Helikopter Gemisi: Helikopter filosu taşır üstünde.Soğuk savaş döneminde Rus donanmasınınki en meşhuru idi.
Lojistik Destek Gemileri: Gemilere yakıt ikmali yapma,askeri malzeme taşıma v.s amaçlı gemilerde kullanılır.
Amfibik Araçlar: Sığ sularda ve fazla meyilli olmayan karadada gidebilen daha çok çıkartma harekatında kullanılabilen gemilerdir.
Temel olarak bir savaş gemisinin büyüklüğü ve yeteneklerine atıfta bulunan deniz gemilerinin isimleri, Frigate’in en küçük ve en az iyi silahlanmış olması, Cruiser’ın en ağır ve en iyi silahlı olması (tarihi savaş gemilerinin ve cep savaş gemilerinin yanında iyi silahlı kırıcı). Fırkateynler genellikle anti-denizaltı ve hafif eskort odağına sahiptir, ana görevleri olarak, anti-yüzey ve anti-hava rollerinde bir kabiliyete sahiptir, ancak daha büyük gemilere göre daha az yeteneklidir. Yok ediciler normalde denizaltı karşıtı, yüzey karşıtı ve hava karşıtı özelliktedir ve bu rollerin 3’ünü de yüksek bir kapasitede gerçekleştirirler. Kruvazörler normalde yüksek derecede kapasiteye karşı yüzey ve hava karşıtı performans gösterirler, ancak sadece daha düşük bir kabiliyet derecesine sahiptir veya denizaltı karşıtı rolüne odaklanırlar. Fırkateynler bugünlerde 2000 – 5000 ton arasında bir ağırlığa sahip, Destroyer’lar 5000 – 8000 aralığında ve kruvazörler normalde 8000 ton ve üstü. Birkaç Donanma aslında bugünlerde Kruvazörler kadar yetenekli ve büyük gemiler işletiyor, çoğu güç yüzey kuvvetlerini Frigate’lere, belki de birkaç muhriple yoğunlaştırıyor. Modern ağır silahlı kruvazörler, bugünlerde çoğu Donanmanın fon gerçekliğinin ötesinde …
Uçak gemileri kendi başına bir sınıflandırmadır ve birçok boyutta veya sınıfta gelirler. Bir uçak gemisi, tam boy bir uçuş güvertesi ve uçağın taşınması, devreye alınması, konuşlandırılması ve kurtarılması için olanaklarla donatılmış, deniz hava üssü görevi gören bir savaş gemisidir. Büyükler taşıyıcısı, 10 nükleer enerjinin hizmette olduğu bir ‘Nimitz Sınıfı’.
Bir Uçak Gemisi temelde uçakları durdurmaya gerek kalmadan başlatabilen ve kurtarabilen özel bir gemidir Bir Kruvazör, SotL’ler ile geleneksel görevini sürdürdü.
Destroyer yeni bir sınıftı. Torpedo Boat’un tanıtımı, mevcut filo savunmasına karşı bir güvenlik açığı ortaya koydu. Torpido, tek bir darbe ile bir zırhlıyı öldürme veya sakatlama potansiyeline sahipti. Türbin motoru, Torpido botlarının büyük kalibreye meydan okuyan hıza ulaşmasına izin verdi, ancak savaş gemileri ve kruvazörlerde yavaş ateş eden silahlar. Sonuç olarak, ana filoyu Torpedo Tekne Muhripleri olarak adlandırılan Torpedo Botlarından korumak için yeni bir sınıf yarattılar. Başlangıçta Torpido Teknelerinden daha büyüktü, ama Kruvazörlerden çok daha küçüktü ve daha sonra filoya açık suda eşlik edecek kadar büyük olmaya başladı.
II. Dünya Savaşı / Kore Savaşı sonrası, savaş gemileri ortadan kaybolurken hava savunma ihtiyacını artırdı (ve füzeler getirdi). Muhripler kruvazörlerin büyüklüğüne yaklaşmaya başladı ve Torpedo Boats tehdidi ortadan kalktığından beri işlevlerinin çoğunu üstlendi. Büyük yumruk füzelerden geldi ve 20 mm, 40 mm ve 3 5 ve 5 ″ toplar o kadar etkili oldu ki saf Torpido Tekneleri ortadan kayboldu. Onların yerine füze botları, torpidolar yerine füzeler atıyordu. Yok ediciler daha fazla füze büyüdükçe ve füzelere karşı savunmak için gelişmiş radar kullanıldıkça büyüdü.
Bugün
Bir Kruvazör ve Destroyer arasındaki fark büyük ölçüde azaldı. Bir kruvazör nominal olarak daha büyük olsa da, bu her zaman böyle değildir. Şu anda bir Kruvazör genellikle en azından ABD Donanması için daha büyük bir komuta ve kontrol tesisine sahip. Bu genellikle ek iletişim ekipmanına (soğutma gereksinimlerini dahil etmek için) güç sağlamak için daha fazla alan ve yedek enerjiye ve filonun savunmasını koordine etmek için bir komuta ve kontrol odasına (bilgisayar istasyonlarını dahil etmek) sahip olduğu anlamına gelir.
II. Dünya Savaşı / Kore Savaşı sonrası, savaş gemileri ortadan kaybolurken hava savunma ihtiyacını artırdı (ve füzeler getirdi). Muhripler kruvazörlerin büyüklüğüne yaklaşmaya başladı ve Torpedo Boats tehdidi ortadan kalktığından beri işlevlerinin çoğunu üstlendi. Büyük yumruk füzelerden geldi ve 20 mm, 40 mm ve 3 5 ve 5 ″ toplar o kadar etkili oldu ki saf Torpido Tekneleri ortadan kayboldu. Onların yerine füze botları, torpidolar yerine füzeler atıyordu. Yok ediciler daha fazla füze büyüdükçe ve füzelere karşı savunmak için gelişmiş radar kullanıldıkça büyüdü.
BENZER HABERLER