logo

Chrysler

Chrysler

Bu İnşaat sırasında hiçbir İnşaat işçisi, bir iş kazası sonucu ölmedi. Üstelik yıl 1928. Günümüzde İstanbul da bir çok inşaatta ölen işçileri konuşuyoruz. Bazıları asansörlerden kaynaklı ölümler, bazıları yüksekten düşmeden kaynaklı, bazıları da gerekli tedbirlerin alınmamasından kaynaklı ölümler oluyor. Ancak Amerika’da New York’ta yıllara meydan okuyan, filmler süsleyen, kendisine hayran bırakan bir yapı var. Chrysler binası.

Öncelikle ismin nereden geldiğine bakacak olursak; Walter Percy Chrysler adlı bir şahıs karşımıza çıkıyor.

2 Nisan 1875’te doğan Walter Percy Chrysler Amerikalı bir tren yolları mekanikçisi, otomobil sektöründe çalışmış ve Chrysler şirketini kurmuştur. Almanya’da 1672 yılında doğup ABD’ye 1709 yılında göç etmiş Johann Philipp Kreißler’in soyundan gelmektedir. ABD’nin Kansas eyaletinde doğan Chrysler Ellis’teki demiryolları atölyelerinde makinist ve demiryolu makinisti olarak çalışmaya başlamıştır. Daha sonraki yıllarında ABD’nin batı taraflarında farklı demiryollarında çalışmış, yaptığı kalifiye iş sayesinde tanınmıştır. Çırak olarak başladığı bu kariyerinden baş usta mekanik rütbesine kadar yükselmiştir. 1911 de demiryollarında çalışmayı artık cazip bulmayıp otomobil sektöründe çalışmaya başlamak isteyen Walter Chrysler, bu sektörde ilk olarak Michigan eyaletinde yer alan Buick’in üretim fabrikasından üretim müdürü olarak 1911 yılında göreve başladı. 1919 yılında Buick’in genel müdürü iken görevinden ayrıldı. Bu görevden ayrıldığında ABD’nin en zengin insanlarından birisi olmuştu bile. 1921 de Chrysler adını verdiği kendi firmasını oluşturdu.

1929 yılında Time dergisi tarafından yılın adamı seçildi. Ayrıca New York’un önemli sembollerinden olacak art deco stilindeki Chrysler Binası’nı da inşa ettirtti.

Bir çok filmde ve fotoğrafta karşımıza çıkan bu binanın özellikleri de şu şekilde;

Tür :Ofis
Konum:New York, ABD
Temel atma:19 Eylül 1928
Açılış:30 Mayıs 1931
Yükseklik:Anten/Direk,318.9 m
Çatı:282.0 m
En üst kat:274.0 m
Kat sayısı:77
Asansör sayısı:32

Her ne kadar bu gökdelenin bir kısmı Chrysler Şirketi’nin ofisleri olarak 1930 yılında 1950’li yılların ortasına kadar kullanılmışsa da binanın İnşaatında şirketin hiçbir rolü olmamıştır. Walter P. Chrysler İnşaatın tüm masraflarını şahsi olarak karşılamış ve bu binayı çocuklarına bırakmayı amaçlamıştır.

Gökdelenin açılmasından bir yıl kadar sonra, 27 Mayıs 1931 tarihinde, Empire State Binası tamamlandığında yükseklik rekorunu Chrysler Binası’ndan aldı fakat Chrysler hâlen dünyanın en yüksek çelik taşıyıcı sisteme sahip tuğla binasıdır.dış cephe süslemeleri için zamanının Chrysler marka otomobillerinden kullanılan bazı dekoratif öğeleri kullanılmıştır. 61. katın köşelerindeki kartallar 1929 yılında üretilmiş Chrysler marka arabanın motor kapağından esinlenilerek tasarlanmıştır; 31. kattaki köşe süslemeleri ise 1929 yılında üretilmiş Chrysler radyotör kapaklarının kopyasıdır. Binanın taşıyıcı sistemi çelik, dış cephe kaplaması metal olup; iç mekânlar tuğla duvarlar ile birbirinden ayrılmıştır. Yapının cephesinde toplam 3.862 pencere yer almaktadır. Chrysler Binası, günümüze kadar birçok televizyon programı, sinema ve diğer medya uygulamalarında yer buldu.

Günümüzde 30-40 yıllık binalarımızı ve ofislerimizi eskidi, depreme ve doğal afetlere dayanıklı değil diyerek yıkıp yeniden yapmayı planlıyoruz. Oysa “yeni dünya” veya “cennet” olarak adlandırılan bu kıtadaki binalar neredeyse bir asra yakın süre ayakta kalmış durumda.

Etiketler:
227 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

10+10 = ?
#

Chrysler” için 1 yorum

  1. 3yorhan : diyor ki:

    filmlerde sürekli karşımıza çıkıyor bu bina